Virus

Termický větroň, rozpětí 1,8 m, specielní konstrukce křídla polystyren + uhlík  potažené dýhou z exotické vrby, VOP + SOP balsové, motor Power HD 2830/08. Ovládaná křidélka, klapka, výškovka, motor. Letová hmotnost 650g.

Létání s Virusem je požitek, vše je přesně jak má být, bez kompromisů. Umí létat neslyšně, krásně hladce a pomalu, ale když se pobídne, létá i hodně rychle, se slabým svištivým zvukem při nízkých průletech. Rychlost jsem zatím neměřil, ale bude to přes 150 km/hod. Na spodní straně křídla jso černo-bílé pruhy pro lepší viditelnost ve výšce, ale i tak jsem si s ním troufnul nejvýše 440m, to už se ztrácí z oblohy. Na řízení reaguje přesně a nezáludně, řízení by mohlo být i trochu ostřejší. Možná časem přidám výchylky a uberu exponenciály, zatím mi to vyhovuje a i při rasantnějším létání ho mám pod kontrolou bez nebezpečí havárie, jde spíš o to, kam až si člověk troufne zajít vzhledem ke svým pilotním schopnostem. Při motorovém letu (umí i kolmo vzhůru) je třeba řídit hodně pozorně, to je Virus trochu neklidnější. Typické polétání je cca 5 - 30 s nahoru pod motorem, s následným  několikaminutovým klouzáním nebo ostřejším polétáním. Běžný poměr motorového/bezmotorového letu je tak 1:40, takže doba létání na jednu baterku 950mAh je cca 1 hodinu, z toho 1-2 minuty na motor. Dá se s ním taky létat ostřeji s motorem, ve stylu hotliner. Používám v něm skvělou baterii LRP VTEC 3s 950mAh, která má super nízkou hmotnost 68g.

Takhle pohodové Virus létá:

 

Nově jsem vyzkoušel "specielní Butterfly mix", kdy na páce plynu mám současně plyn a brzdu. Zkusil jsem s tím letět a bylo to tak efektivní a příjemné, že jsem u toho už zůstal a naprogramoval jsem si takto všechna letadla. Výhoda je, že pro plynulý přechod mezi plynem a brzdou nemusím nikam přehmatávat. Tam kde není brzda třeba, tam zadní polovinu kniplu plynu prostě nepoužívám, zkrátka plyn se přidává dopředu a brzdí se dozadu. Vysílačka vypadá poněkud nezvykle - oba kniply jsou v klidové poloze aretovány uprostřed. Zde je video, jak to funguje a jak to mám nastavené v Auroře:

Tady je ukázka, jak se Virus vypořádal s malou kamerou zavěšenou na ocase:

 Dneska dostal Virus telemetrii a modul GPS, aby se těšil na jaro. V prostoru pod křídlem už je docela husto, takže jsem vymontoval palubní počítač, který tam doteď byl - ne že by se už nevešel počítač, ale jeho perifeie, hlavně piezo sirénka se nevešla :-( Možná že časem to tam zkusím ještě natlačit zpátky, ale ta GPS je důležitější.

Edit: V tomto uspořádání neměla GPS signál, zřejmě vadil uhlíkový roving v křídle. Proto jsem přesunul anténu do přední části kabiny vedle reglu. Signál už je O.K. a navíc pod křídlem se udělalo opět místo, takže tam můžu vrátit palubní počítač. Na fotkách je vidět vepředu GPS anténa a vzadu telemetrická ústředna. Na displeji Aurory je patrná nadmořská výška našeho balkónu (je přepnuto na absolutní hodnotu, na létání samozřejmě budu mít přepnuto na relativní, abych viděl výšku letadla nad zemí).