Bulldog

Rarita - zcela ojedinělý model letounu z 30-tých let.

Plným jménem Hall Springfield Bulldog air racer



Vlastní konstrukce Pana Modeláře Jirky Sourala: Překližka, balzový potah, polaminování skelnou tkaninou, tmel a lak. Výbava: 2x standardní a 2x mini servo (směrovka a výškovka MKS DS 1240, křidélka Hitec HS-225MG), motor Mega 53/30/11 , regulátor Hobbywing Platinum 100A v.3 (BEC 6V,10/25A), vrtule APC 24x12", baterie 6s4000mAh (2x Kokam 3s4000mAh, 30C), zvukový modul MrRCSound v. 4.01. Spotřeba energie: cca 1Ah/5minut letu.

Rozpětí 2m, hmotnost 7,25kg. Plocha křídel: 50 dm2.

Za fantastické letové vlastnosti model vděčí použitému tlustému profilu Clark Y - navzdory nepohodlnému půdorysu křídla a poměrně vysoké hmotnosti je schopen létat velmi pomalu a stabilně.

Předlohou je rychlostní letoun konstruktéra Roberta Halla, který sám pilotoval jediný vyrobený kus v závodě Thompson Trophy Race roku 1932. Byl o několik km/hod. poražen letounem Gee Bee a výsledkem byl tak rozčarován, že letoun rozebral, vrátil zapůjčený motor Pratt &Whitney Wasp a to byl konec tohoto ojedinělého letounu. Následně se spekulovalo, že experimentální Hamilton Standard vrtule zamezila využít plného výkonu použitému Wasp motoru, nebo že byly záměrně zmenšeny sací otvory.

 



Drak je konstrukční, překližkové díly řezané na CNC frézce. Zástavba elektroniky je docela obtížná, do trupu je přístup pouze zepředu a pak ještě malými dvířky na levém boku trupu.


Pod dvířky je schovaná destička s konektory - balanční a silové konektory pro nabíjení baterií, startovací (antijiskřicí) tlačítko, a silový konektor (fajfka) pro zapojení silové elektřiny do modelu.


Na páce serva výškovky jsem použil velký kulový kloub MPJet a vyrobil jsem spojovací díl z ocelové kostičky. Tímto dílem je spojen kulový kloub se dvěma strunami (každá struna ovládá jednu polovinu výškovky). Vše zajištěno anaerobním lepidlem Loctite 638:

 

Motor je pěkný cvalík - Mega 53/30/11, s 8mm hřídelí a třemi ložisky.  Na fotce pro porovnání velikosti je devítipinový konektor Canon:

Třešničkou na dortu je zvukový modul MrRCSound v. 4.01. Akustický měnič tt-25 je umístěn zevnitř motorového krytu. Zvukový modul má k dispozici zvuk přímo pro správný motor, P&W Wasp.

Zkouška motoru, zvuk je důstojný - Pratt & Whittney devítiválec Wasp:


V neděli 27. prosince 2015
proběhnul zálet!!!
Teda... no zálet... byl to jeden krátký, asi minutový let. Byly slabé baterky, s koupením nových jsem chtěl počkat až po záletu, až se ukáže jak je to s těžištěm. Takže hned po odlepení od země začala kvičet telemetrie a bylo to na dva malé okruhy a okamžité, kvapné přistání. Ke konci toho krátkého letu měly baterky 3,4V/článek, takže jen tak-tak...

Navíc před letem jsem zjistil, že při přepravě v autě se poškodilo ovládání směrovky - ulomil se ten čudlík u páky směrovky, co ho nemám rád (výškovku jsem už dříve udělal na pevný kulák, směrovku tak /slibuji/ udělám taky). Takže jsem na místě musel opravovat, naštěstí kámoš měl potřebný díl sebou.

Na vlastní let jsem se připojil kabelem učitel-žák ke kamarádovi Baťákovi, to je pilot od Boha, což mi dalo pocit pohody, klidu a jistoty. Baťák v případě potřeby pořeší KAŽDOU krizovou situaci - to se to potom lítá... nebyl stres 8)

Další kamarád, Milan "HOKEJ" H., natáčel foťákem, tak s jeho laskavým svolením zde nabízím video ke shlédnutí.
Den byl jako malovaný, sešlo se nás dost s modely, velkými letadly i padáky:

Zvukový modul jsem na první let nepouštěl, abych mohl poslouchat motor, vrtuli apod. Příště už to bude i se zvukem.

Po delší době jsem trochu zrevidoval a učesal vnitřek,  nabil baterky a s chutí polítal: