Motorizované F3J - František

František je velký kompozitový větroň, bývalý soutěžní stroj, který létal i na Mistrovství Evropy. Dodatečně jsem ho motorizoval a použil jsem při tom některé technické lahůdky. Rozpětí 3,5m, hmotnost 3,3 kg, motor NTM 3548/900kV/815W, baterie LiPol 4s 3000mAh.

Jméno toto éro dostalo po vynikajícím člověkovi, tragicky zesnulém pilotovi Cessny 152, OK-AVK.

Při konstrukci byly použity některé technické lahůdky, zejména motor namontovaný v převlečné špičce společně se silovým konektorem. Motor a konektor mají každý vlastní duralovou přepážku vypálenou laserem a do špičky se to montuje systémem Ježek v kleci :-). Další lahůdkou je zdvojené palubní napájení, hlavní větev je z vynikajícího BEC Gryphon Polaris GSR-3030, což je miniaturní BEC 30V/10A, a záložní je BEC ze zajímavého regulátoru YEP 80A. Motor je 850W NTM 3548 s karbonovou sklopkou 13x6,5". Serva jsou použita hliníková Turnigy 777MG a 778MG (4 v křídle a jedno na směrovce), na výškovce mimořádné hliníkové servo MKS DS-6125H.

Obavy z toho, zda konektor ve špičce přenese výkon motoru, se ukázaly jako neopodstatněné, vše skvěle funguje a konektor je zcela studený. Odměnou za tuto konstrukční zvláštnost je výjimečná aerodynamická čistota, na trupu není ani kabinka, trup je zcela hladký.

Dlouho jsem bádal, jak z uhlíkového trupu vyvést antény. Jen tak trčet jsem je nechtěl nechat, plácaly by se v průvanu.
A druhý problém jsem řešil s odsáváním vzduchu z trupu (chlazení).

Pak jsem zabil dvě mouchy jednou ranou: Větrací otvory po stranách trupu a přes ně krytky, které udělají podtlak pro vysávání, a v nich schované anténky.

Anténky byly původně BODA antény (Optima9). Tyto jsem z přijímače demontoval (překážely mi tam ty BODA trubičky, protože antény prostrkávám v trupu přilepenými bužírkami). Udělal jsem nové styl Futaba - jen oholený konec 31 mm z kvalitního teflonového pigtailu s UFL konektorem). Dosah s těmito anténkami je stejný s původními BODA, pečlivě jsem to ověřil.
Materiál na ty krytky je z odstřižku výlisku krytek serv, je to materiál cca jako platební karty, ale tenčí, 0.7mm a ne tak hladký. Vyříznul jsem kosočtverce o straně asi 28 a úhlopříčce 55 mm, po úhlopříčce přehnul (mírně si pomáhaje horkovzduškou, aby to neprasklo) a k trupu je to za větracími otvory přilepené středním vteřiňákem.
Výsledek splnil očekávání - určitě to dělá podtlak pro ventilaci a drží to anténky ve správné poloze (obě antény vzájemně kolmo):

... A JEŠTĚ JEDNA FINTA:
Všimněte si na té fotce jak je tam taková čárka na tom fialovém křídle, kolmo k trupu. Mám to na obou křídlech. Tak to je kousek tenké bužírky, přilepené ke křídlu izolepou. A je to v těžišti :idea:
Takže prstama podepřu éro za křídla a krásně kontroluju těžiště, žádný nakreslený značky, tohle je hmatem krásně cítit. Viděl jsem tuto fintu u Milana Nese 8)

Zde je video ze zalétnutí, září 2012:

 Děkuju Milanovi za dodání tohoto krasavce a za cenné rady při stavbě, Tomášovi za super odhoz při záletu, a Pepovi za pevnou ruku na kameře :-)