DG1000

Elektro-větroň, rozpětí 2,6m, konstrukční křídlo potažené balsou + fólií, T-ocasní plochy, motor 35-55. Ovládaná křidélka, výškovka, směrovka, motor.

Výkonný elektrovětroň pro pokročilé piloty. Polomaketa (předlohou je nejnovější větroň firmy DG Flugzeugbau) s kvalitním laminátovým trupem a konstrukčními křídly s tuhým potahem a moderními winglety. Má výbornou klouzavost, je třeba pozorné pilotáže a držet ho na rychlosti.

18. ledna 2012 jsme ho byli s Pepou zalétat. Vymodlili jsme si super počasí, foukal jen nepatrný vánek, svítilo slunce, obloha skoro jasná. Vše bylo nastavené, proběhla předletová kontrola všech funkcí, vyvážili jsme to s baterií 3s 2200 mAh a Pepa ho hodil... letěl k zemi skoro neřiditelně, po pár metrech byl na zemi a nedalo se ani říci, jestli je to aspoň trochu řiditelné. Druhý hod: Trochu silněji, ale moc nahoru, zase to žuchlo na zem. Třetí hod: rychle, rovně dopředu, možná mírně dolů. Zdálo se mi, že to docela letí, takže jsem přidal plyn, letadlo šlo krásně hladce a klouzalo to rovně dopředu, mírně stoupalo. Zkusil jsem křidélka mírně doleva, doprava, poslouchá to perfektně. Přidávám ještě trochu, mírné přitažení výškovky, a už letím jako kdyby bylo moje. Držím pečlivě rychlost, na diskusích jsem se dočetl, že je schopné se při malé rychlosti utrhnout a spadnout po křídle. Letím opatrně, ploché zatáčky, ne moc vysoko, ne moc nízko, zkouším na motor (tak max půl plynu) i bez motoru. Letí to krásně klouzavě, jiným stylem než větroně na které jsem dosud zvyklý, je to rychlé. Po několika minutách letu se daří docela pěkné plynulé přistání (na to, že jsme zatím nemixovali žádné brzdy). Takže druhý hod, start bez problémů, jediné potřebné dotrimování byly 2 cvaky doprava na křidélkách. Pepa to postavil rovně :-) Pořád jsem opatrný, ale zkouším už strměji nahoru pod plným plynem (motor je opravdu hodně silný). Jak jsem zkoušel klouzat nahoru i dolů bez motoru, tak jsem náhle zažil to propadnutí, před kterým varovali na diskusích: Při bezmotorovém letu letím vzhůru (vybíral jsem předchozí mírný klesavý let), na vrcholu toho stoupání jsem si neuvědomil, že rychlost nebezpečně klesla, a mojí chybou jsem navíc ještě zatočil (ono se stejně tak nějak nedalo nic jiného dělat - možná potlačit a přidat plyn?), utrhly se proudnice, éro se v náklonu na stranu s čumákem dolů parádně o několik metrů propadlo, naštěstí bylo dost výšky, takže jsem stačil dát kontra křidélky, přitáhnout výškovku a zase to letělo. Uff.. Pak se to samé stalo na konci třetího letu, to už jsem se chystal na přistání, takže jsem se snažil letět pomaleji, a zase to samé propadnutí. Tentokrát byla země zatraceně blízko, hrozilo přistání "ala hvězdice", takže mi nezbývalo než rychle srovnat křidélky (tentokrát rasantně + výškovkou) a přistával jsem docela drsným plácnutím na břicho, jen se sníh zaprášil.

Zde je video, kde jsou vidět ty dva propady... (v časech 02:12 a 04:55)

Takže závěr: S DG1000 bude fantastické polétání, rozhodně je to vyšší kategorie než naše běžné větroně - přeci jen je to polomaketa, žádné letadélko pro začátečníky, ale při pozorné pilotáži slibuje zažitky na úrovni. Pro mě bylo nezvylé jak se v zatáčkách hodně naklání, jako kdyby přímo vybízelo k výkrutům. Nezvyklým způsobem klouže, stále se hrne kupředu, zkrátka má jiný rukopis než lehké 2m termické "papíráky". Pepa bude mít na léto parádní polétání.